دى 1384 - بی بی سی - مشاهده تلويزيون بر روي تلفن‌هاي همراه وعده تازه‌اي است كه اين روزها همه جا مي‌شنويم. اين فناوري حامياني دارد كه از عرضه برنامه‌هاي متنوع قابل دريافت توسط اين تلفن‌ها خبر مي‌دهند.

درحالي كه برخي شك دارند مردم مايل به تماشاي تلويزيون بر روي تلفن‌هاي همراه خود باشند، نوكيا، شركت توليد كننده تلفن همراه و اندمول، توليدكننده عمده برنامه‌هاي مستقل تلويزيوني به موفقيت آن اطمينان دارند.

هر دو شركت مي‌گويند <تلويزيون همراه> با اقبال زياد از سوي مشتريان روبه‌رو خواهد شد، براي توليدكنندگان برنامه‌هاي تلويزيوني و همچنين شركت‌هاي تلفن سود سرشار به همراه خواهد داشت و راهي براي ايجاد دگرگوني در شكل رايج تلويزيون است. به نظر مي‌آيد سال 2006، سال رشد پر‌شتاب <تلويزيون همراه> خواهد بود. رواج خدمات نسل سوم تلفن‌هاي همراه كه امكاناتي نظير ارتباط تصويري را فراهم مي‌كنند و به 3G معروفند، به عنوان فناوري مورد نياز براي دريافت تلويزيون بر روي تلفن‌هاي همراه، اميد موفقيت را دو چندان كرده است.

شركت اندمول، عرضه كننده برنامه به شركت‌هاي ارائه دهنده فناوري 3G از نتيجه كار بسيار راضي است. اين شركت شش ميليون دقيقه از يك برنامه تلويزيوني موسوم به <برادر بزرگ> را به كاربرانش در بريتانيا، ايتاليا و استراليا فروخته است.

تلويزيون همراه در بوته آزمايش‌

شركت نوكيا به نوبه خود مشغول آزمايش نسل تازه فناوري تلويزيون‌هاي همراه است. اين شركت در گوشه و كنار جهان با دريافت نظرات كاربران آزمايشي دستگاه‌هايش، ايده نمايشگرهاي كوچك تلويزيوني را محك مي‌زند.

مارك سلبي، معاون واحد فروش محصولات چند رسانه‌اي نوكيا مي‌گويد: <فروش خدمات تلويزيوني به مشتريان تلفن همراه بر خلاف مرورگرهاي اينترنت بسيار آسان تر است<.

خوشبيني وي بوسيله تحليلگران نيز تاييد شده است. آنها پيش‌بيني مي‌كنند تا سال 2006 شركت‌هاي تلفن همراه حدود 50ميليون كاربر تلويزيون همراه خواهند داشت كه سودي معادل 5/3ميليارد پوند نصيب شان خواهد كرد.

در ابتدا به نظر مي‌آيد برنامه‌هاي تلويزيوني موجود يا ويديو‌هاي پشت صحنه به شكل وسيع قابل دريافت باشند اما نهايتا برنامه‌هاي ويژه‌اي براي تلويزيون‌هاي همراه توليد خواهد شد.

پيتر كولي، رييس واحد ارتباطات چند جانبه شركت اندمول مي‌گويد: <مي‌توانم مسابقه تلويزيوني چند جانبه‌اي را تصور كنم كه صرفا براي تلويزيون‌هاي همراه تهيه شده باشد>. اين شركت تلاش‌هايش در اين زمينه را بر مسابقات، برنامه‌هاي كمدي و شوهاي واقع نما ) Reality Show برنامه‌هايي كه بازيگران آنها از ميان مردم عادي انتخاب شده و زندگي واقعي شان در موقعيت‌هايي خاص عينا تصويربرداري شده و به نمايش در مي‌آيد) متمركز كرده است. با توجه به مسابقات جام جهاني فوتبال در آلمان، ورزش نيز در سال آينده جايگاه ويژه‌اي در ميان برنامه‌هاي <تلويزيون همراه> خواهد داشت. به موازات اين موضوعات، همچنين گونه‌هاي تازه‌اي از برنامه‌هاي تلويزيوني قابل اجرا، صرفا براي تلويزيون همراه توليد خواهند شد.

زمان و پول‌

شركت ارائه دهنده خدمات تلفني، <3> به تازگي تلويزيون نسل سوم خود را با محتواي توليد شده توسط كاربران تجربه مي‌كند. كاربران مي‌توانند برنامه‌هاي ويديويي خود را ارسال كنند و از آنها سودي را نيز نصيب خود كنند، اگرچه اين سود بسيار ناچيز است. هر بار كه برنامه ارسال شده، توسط يك كاربر ديگر پياده و مشاهده شود، سازنده آن يك پني به جيب خواهد زد.

اين شركت همچنين در ايتاليا سريال‌هاي عامه پسند موسوم به را نيز عرضه مي‌كند.

پيتر بزالگت، رييس اندمول در بريتانيا دو مشكل را بر مي‌شمرد كه براي شروع خوب تلويزيون همراه بايد برطرف شوند: پول و زمان. او مي‌گويد: <محدوده زماني كاربرد 3جي حداكثر سه دقيقه است كه بايد افزايش يابد. همچنين كاربراني كه برنامه‌هاي ويديويي را پياده مي‌كنند بايد بدانند براي چه پول مي‌دهند و مطمئن شوند قيمت در نظر گرفته شده منصفانه است<.

در حال حاضر مشاهده <سرپايي> تلويزيون به نظر فراگير مي‌آيد.

شركت اورنج يكي ديگر از شركت‌هاي تلفن كه از ماه مه‌2005 خدمات تلويزيون همراه 3جي را عرضه مي‌كند متوجه شده كه 36 درصد تماشاگرانش در زمان نهار و ديگر فرصت‌هاي استراحت برنامه‌ها را تماشا مي‌كنند. بر اساس آمار اعلام شده از سوي اين شركت، حدود 18درصد هنگام رفتن به محل كار يا بازگشت به منزل به تماشاي تلويزيون همراه مي‌پردازند. همچنين 12درصد زماني كه در صف ايستاده‌اند يا منتظر دوستانشان هستند و 10درصد نيز در خانه از اين خدمات استفاده مي‌كنند.

پخش مجاني‌

پخش‌كنندگان تلويزيوني نظير شبكه چهار در بريتانيا مي‌گويند بايد حق پخش مجاني برنامه‌هايشان را داشته باشند، فارغ از اينكه اين برنامه‌ها توسط آنتن‌هاي خانگي يا از طريق اينترنت و تلفن همراه دريافت شود. بي بي سي قصد دارد برنامه‌هاي تلويزيوني را تا هفت روز بعد از پخش به‌صورت مجاني بر روي اينترنت عرضه كند. اما توليدكنندگان مستقلي نظير اندمول به‌دنبال راه‌هايي براي كسب درآمد از اين خدمات جديد هستند.

يك راه حل به گفته آقاي بزالگت توسل به تبليغات است.

او پيشنهاد مي‌كند: <مي‌توان برنامه‌ها را به قيمت ارزان به كساني كه حاضر به پذيرش تبليغات باشند عرضه كرد<.

مساله ديگري كه بر آينده تلويزيون همراه تاثير مي‌گذارد اين است كه كدام فناوري بر بازار چيره خواهد شد. به نظر مي‌آيد فناوري دي وي بي - اچ (پخش ديجيتال ويدئو - دستي) بر شبكه فعلي 3جي براي تلويزيون‌هاي همراه غلبه مي‌كند و طرفداران بيشتري مي‌يابد. در سال جديد نوكيا همراه با ديگر توليدكنندگان گوشي‌هاي تلفن همراه درگير آزمايش اين فناوري در گوشه و كنار جهان خواهد بود.