درگفت‌وگو با كارشناس راه‌اندازي شبكه‌ي هوشمند استان تهران؛
سرویس پیام گیرشبكه تلفن ثابت قابلیت ذخیره سازی پیام های صوتی، FAX و Mail راباظرفيت پنج هزارمشترك داراست
كارشناس راه اندازي شبكه هوشمند استان تهران گفت:چند صباحي است كه بحث شبكه‌هاي هوشمند و سرويس‌هاي قابل ارائه از طريق اين شبكه‌ها در كشور مطرح شده و تعدادي از اين سرويسها نيز به برخي از متقاضيان ارائه شده است.
«حسن جند» در گفت‌وگو با خبرنگار سرويس ارتباطات خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) افزود: به عنوان مثال تعدادي از ISP ها با استفاده از شبكه هوشمند و معرفي يك شماره تلفن در شبكه IN قابليت دريافت هزينه استفاده از اينترنت يا تلفن اينترنتي را در قبوض تلفن، به كاربران خود ارايه داده اند و يا مسابقه‌هاي تلفني تلوزيوني با استفاده از اين سرويس قادر است در طول مدت 30 دقيقه بيش از 50 هزار تماس را(بدون نياز به حتي يك خط تلفن و از طريق شبكه هوشمند) دريافت كند و يا رستوران زنجيره اي بوف با معرفي يك شماره IN اين قابليت را به شما مي دهد كه با گرفتن اين شماره تلفن در هر كجاي تهران، به نزديك ترين شعبه اين رستوران در منطقه خود متصل شويد.موارد گفته شده نمونه هايي هر چند كوچك از استفاده هاي چندسرويس ( VOT، PRM ، UAN) شبكه هوشمند در تهران است.
او گفت: شبكه‌ي هوشمند از يك سيستم يكپارچه براي ارايه سرويس‌هاي مخابراتي تشكيل شده و قادر است انواع مختلفي از سرويس‌هاي جديد را در حداقل زمان به مشتريان ارايه كند. جداسازي اعمال مربوط به سرويس از سوئيچ‌هاي تلفني، قابليت انطباق با شبكه هاي مختلف مخابراتي، ارايه سريع سرويس‌ها، افزايش درآمد براي اپراتورها، بالا بردن تعداد مكالمات موفق، امكان كنترل پارامترهاي ارايه سرويس از طريق مشترك، مديريت قابل انعطاف بر روي سرويس‌ها و استفاده موثر از منابع شبكه از وي‍ژي‍گي هاي مهم شبكه‌هاي هوشمند است.
راه اندازي نهمين سرويس از سرويس هاي شبكه هوشمند با نام سرويس پيام گير شبكه تلفن ثابت با قابليت ذخيره سازي پيام هاي صوتي ، FAX و Mail با ظرفيت 50000 مشترك به پايان رسيده و آماده واگذاري است.راه اندازي 8 سرويس PPS ، UAN ، FPH ، ... ، UPT ، VOT ، PRM و NP حدود يك سال پيش به پايان رسيده و بسياري از آنها در اختيار مردم است ،با استفاده از سرويس پيام گير، هيچ تماسي را از دست نخواهيد داد .
وي ادامه داد: هنگامي كه آمادگي جواب دهي نداريد فردي كه با شما تماس مي گيرد ،مي تواند برايتان پيام بگذارد.به كمك راهنمايي‌هاي داده شده از طريق خود سيستم ، مي‌توان از امكانات سرويس به صورت مطلوب بهره گرفت. اين سرويس قادر است پيام هاي ارسال شده براي مشتركان را ذخيره، ويرايش وپخش كند.
جند افزود: مي‌توان سرويس را سفارشي كرد و ازطریق منوهاي مديريتي آن مشخصات قابل تغيير سرويس مانند تغيير زبان ، كد سري ، نحوه دسترسي به پيام ، ايجاد و ويرايش پيام هاي پذيرش شخصي ، دريافت شماره تلفن فرستنده پيام وغيره را تغيير داد .
اين سرويس مي تواند دريافت پيام را از طريق ارسال Mail يا ارسال زنگ براي هر تلفني كه مشترك معين مي كند به آگاهی مشترك برساند . فعلا تعداد پيام هاي هر صندوق پستي صوتي مي تواند حداكثر 15 پيام 45 ثانيه اي باشد(به ميزان فضاي موجود براي ذخيره پيام مي باشد) . توسط اين سرويس مي توان فاكس هاي رسيده به صندوق را همانند پيام صوتي دريافت كرد و يا به شماره تلفني كه امكان چاپ دارد ارسال نمود. صاحب تلفن از هرجا و هر تلفن مي تواند به صندوق مراجعه نموده و با وارد كردن شماره صندوق صوتي و رمز عبور مربوطه پيام هاي خود را دريافت كند .
وي گفت: شكل ديگر سرويس به صورت تلفن مجازي مي باشد ، اشخاصي كه داراي تلفن حقيقي نيستند به كمك اين سرويس مي توانند يك شماره تلفن مجازي داشته باشند . فردي كه صاحب تلفن مجازي است مي تواند شماره خود را در اختيار دوستان وغيره قراردهد وآن‌ها مي‌توانند با شماره‌ي مربوطه تماس گرفته و پيام بگذارند و صاحب تلفن مجازي از هرجا و هر تلفن حقيقي به صندوق مراجعه نموده وپيام خود را دريافت مي كند .
از مزاياي مهم اين سرويس مي توان دسترسي به سيستم پيام گير از هر مكان و از طريق اينترنت(با User Name و Password ) و بررسي و يا تغيير منوهاي مديريتي سرويس ، شنيدن يا ذخيره كردن انواع پيام هاي رسيده (صوتي ،Fax، Mail ) و يا ارسال پيام ها(صوتي ،Fax ، Mail ) از طريق كامپيوتر مي باشد.همچنين اين سيستم قابليت تبديل متن به صدا (خواندن Mail هاي رسيده به صورت صوتي)را نيز دارا ست.