آخرين قطعي كه در شبكه‌ي فيبر نوري در خط جاسك- فجيره رخ داد، نهمين قطعي بود كه براي كابل دريايي طي 12 سال اخير رخ مي‌ داد، پيش از آن حدود دو سال پيش آخرين قطعي اتفاق افتاده بود، اما مسوولان شركت ارتباطات زيرساخت درتكاپوي راه اندازي دو نقطه‌ي اتصال چابهار و بندرعباس هستند تا علاوه بر تقسيم ترافيك بين‌الملل ايران در مسيرهاي متعدد از نقش تعيين كننده‌ي هر مسير در تامين ارتباطات بين‌الملل كشور بكاهند و دو مسير ديگر به مسير پشتيباني فيبرنوري دريايي جاسك - فجيره بيفزايند.
به گزارش خبرنگار سرويس ارتباطات خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، كابل دريايي جاسك _ فجيره در هشتم دي امسال دچار قطعي شد و از آن جا كه اين كابل تامين كننده ارتباطات بين‌الملل كشور بود، شبكه‌ي ارتباطي و اينترنتي كشور دچار اختلال شد. عدم برخورداري از پشتيبان مناسب موجب وارد آمدن خسارات و هزينه هاي زيادي به شركت هاي اينترنتي شده و فعاليت كاربران را با اختلال مواجه كرد.
در حال حاضر در حدود 30 هزار كيلومتر شبكه‌ي اصلي فيبر نوري داخل كشور وجود داشته كه به علل مختلف مانند حفاري پيمانكاران،كشاورزان يا حوادث طبيعي و ساخت ‌وساز دچار قطعي مي‌شود.
رقم اين قطعي‌ها زياد است و در هر ماه به طور متوسط بالغ بر 10 قطعي ايجاد مي‌شود، اين قطعي‌ها براي شبكه‌ي 5 هزار كيلومتري و 10 هزار كيلومتري نيز همين ميزان اتفاق مي‌افتاد اما بنا بر اظهارات مسوولان با اجرای هماهنگي‌ اگرچه طول اين شبكه گسترش يافته اما تعداد قطعي‌ها زياد نشده است.
قطعي كابل دريايي جاسك- فجيره مصادف با پايان سال ميلادي، شروع حج و تعطيلات پايان هفته اتفاق افتاده و شرايط خاصي را از نظر تراكم ترافيك ارتباطي و هماهنگي براي ترميم خرابي فيبرنوري براي شركت ارتباطات زيرساخت فراهم مي‌كرد.
بروز اين قطعي در حالي است كه احتمال قطعي و خرابي فيبرهاي عبور داده شده از خشكي بسيار بيشتر از فيبرهاي عبور كرده از دريا است، زيرا فيبر در زير دريا در معرض خطرات كمتري است اما از طرفي تعمير فيبرهاي موجود در خشكي آسان‌تر از فيبرهاي زير دريا است.
فيبر نوري جاسك- فجيره 12سال عمر دارد و جنس آن از فولاد است و طبق گفته‌ي كارشناسان، فيبرهاي عبور كرده از كف دريا پس از مدتي و با گذشت طول عمر آن‌ها بايد تعويض شوند.
با بروز قطعي فيبر نوري جاسك- فجيره كميته‌اي اضطراري با عنوان ستاد مقابله با قطعي به رياست مدير كل كنترل و هماهنگي مديريت شبكه اين شركت و با حضور ديگر مسوولان مربوطه تشكيل شد و اطلاعات مربوط به قطعي را دريافت و اقدامات لازم در اين خصوص پيگيري مي‌كرد.
باتوجه به مكان قطعي، علت آن لنگر كشتي اعلام شده و ظاهرا يك كشتي پس از حركت به سواحل امارات چهار كيلومتر كابل را جا به جا و آن را قطع كرده بود كه در نهايت شركت ارتباطات زيرساخت بايد براي اتصال دوباره مسير پنج كيلومتر از كابل را ترميم مي‌كرد.
محل قطعي فيبرنوري با استفاده از دستگاهي تحت عنوان OTDR تشخيص داده شد و عمليات بازسازي ارتباطات قطع شده با استفاده از ساير امكانات آغاز شد و پس از حدود 20 ساعت، كشتي براي تعمير قطعي از ابوظبي به محل قطعي در 15 كيلومتري سواحل فجيره رسيد، پس از 20 ساعت يك سر كابل را پيدا شد و 24 ساعت ديگر طول كشيد تا سر ديگر كابل را بيابند.
ترميم اين قطعي توسط شركت E-Marian كه اماراتي و مسوول نگهداري از كابل و طرف قرار داد شركت زيرساخت ايران و اتصالات امارات است، انجام شد.
اولين مسير باز سازي شده‌ي ديتا شب هشتم ديماه از طريق تركيه تامين شد و ظرف 48 ساعت مسير ايران - كويت به عنوان مسير پشتيبان ارتباطات صوتي راه اندازي شد و موردبهره‌برداري قرارگرفت تا با ظرفيت يك STM1، صدا براي اين شركت تامين و كانال نيازهاي صوتي كشور بازسازي گردد.
شایان ذكر است، كه بنا بر اظهار مسوولان مخابراتي در اين قطعي 70 درصد از ترافيك صوتي در روز نخست و 30 درصد ديگر از ترافيك صوتي در روز سوم بازسازي شد و در بخش ديتا نيز 33 درصد از ترافيك آن در روز اول تامين شد.
در مسير ارسال محدوديتي وجود نداشته و در مسير دريافت نيز تنها 40 درصد محدوديت وجود داشت كه طي پنج روز، ديتا در اختيار مشتركان قرار گرفت، در حالي كه در قطعي قبلي كابل كه دو سال پيش رخ داده بود، تقريبا 100 درصد از ترافيك قطع و بازسازي عمده‌اي صورت نگرفت.
نهايتا پس از شش روز در ساعت 20 روز سه شنبه، سيزدهم دي ماه 84 كابل جاسك - فجيره ترميم و بارگذاري شد.
اين نهمين قطعي بود كه براي كابل دريايي شده طي 12 سال اخير رخ مي‌ داد و آخرين قطعي حدود دو سال پيش از اين رخ داده بود .
بنا بر اظهارات مسوولان شركت زيرساخت تا دو سه سال پيش وقتي قطعي كابل پيش مي‌آمد، تقريبا كل ارتباطات كشور قطع مي‌شد اما الان مخابرات كشور به اين توانمندي رسيده است كه اگر قطعي پيش آيد در اسرع وقت، مدارهاي تلفني بازسازي مي‌شود و يا مدارهاي مرتبط با ديتا و اينترنت طبق گفته‌ي مديرعامل شركت فناوري اطلاعات رقمي در حدود 60 درصد از آن بازسازي شده بود.
اما درحال حاضر اين امكان كه ما بتوانيم مقداري از ترافيك را از طريق تركيه و كويت بفرستيم و مقداري هم از طريق جاسك- فجيره ارسال كنيم اهميت كابل را به شكل سابق كاهش داده است.
شركت زيرساخت بابت هر STM1 كه اجاره كرده است ماهانه هزينه پرداخت مي‌كند تا از امكانات دسترسي شركت موردنظر استفاده كند.
مسوولان شركت ارتباطات زيرساخت درتكاپوي راه اندازي دو نقطه‌ي اتصال چابهار و بندرعباس هستند تا علاوه بر تقسيم ترافيك بين‌الملل ايران در مسيرهاي متعدد از نقش تعيين كننده‌ي هر مسير در تامين ارتباطات بين‌الملل كشور بكاهند و دو مسير ديگر به مسير پشتيباني فيبرنوري دريايي جاسك - فجيره بيفزايند.
گفتني است؛ كابل دريايي ايران -كويت نيز همزمان با قطعي ياد شده راه اندازي شد تا به همين منظور مورد بهره‌برداري قرار گيرد.
طراحي و اجراي مسير فيبرنوري راس الخيمه - ايران نيز با همين هدف در دستور كار مسوولان شركت ارتباطات زيرساخت قرار گرفته است.
با افزايش مسيرهاي پشتيبان اين سوال وجود دارد كه آيا مي‌توان اين اطمينان را به هموطنان داد كه ديگر قطعي يك كابل دريايي اختلالي در ارتباطات مخابراتي و اينترنتي آن‌ها ايجاد نخواهد كرد؟

١١:٤٤:٣٠ - ١٧/١٢/١٣٨٤