بالا رفتن ميزان آگاهي مردم از قيمت‌‌هاي مشابه در كشورهاي ديگر و تنها اپراتور خصوصي كشورمان، به دنبال ايجاد يك مقايسه اوليه نارضايتي آنها را باعث شده است
دنیای اقتصاد – ندا لهردي- در خانه را كه باز مي‌كني با صداي افتادن برگه قبض ترجيح مي‌دهي برگردي و در را ببندي! اتفاقي كه اگر چه هر ماه با كاغذ‌هاي رنگي مختلف تكرار مي‌شود، اما نه‌تنها هنوز رنگ عادت به خودش نگرفته، گويا از نوع دوماهه با كاغذ‌هاي سبز و سفيدش از بقيه دردناك‌‌تر هم شده است. كابوس ديدن اعداد و ارقام نجومي در قسمت‌هاي مختلف‌ صورتحساب تلفن‌همراه هم جاي خود دارد.
اعدادي كه هر چند هر كدام در جايگاه خاص خود قرار دارند اما گاهي بعضي از آنها به ديد كاربر مقروض چندان منطقي به نظر نمي‌رسند.
اين روزها انگار كنار آمدن با مبالغي تحت عنوان هزينه‌‌ها، خدمات ويژه و يا جابه‌جايي براي كاربران آنقدر‌ها هم راحت نيست.
در اين ميان بالا رفتن ميزان آگاهي مردم از قيمت‌‌هاي مشابه در كشورهاي ديگر و تنها اپراتور خصوصي كشورمان، به دنبال ايجاد يك مقايسه اوليه نارضايتي آنها را باعث شده است.
يكي از كارشناسان ارتباطات در اين مورد مي‌گويد: با توجه به مبلغ اوليه‌اي كه هر فرد هنگام ثبت‌نام سيم‌كارت‌هاي دولتي و با فعال كردن بعضي خدمات در استفاده‌‌هاي اوليه مي‌پردازد، حضور هزينه‌هاي جانبي ديگر عجيب به نظر مي‌آيد. به عنوان مثال هزينه‌‌اي كه در زير عنوان جابه‌جايي درج شده و بابت مكالمه كاربر در فواصل دورتر و شهرهاي ديگر دريافت مي‌شود با وجود تغيير قيمت پالس‌ها و هزينه مكالمات بين‌شهري منطقي نيست.
اين در حالي است كه يكي از مسوولان شركت ارتباطات سيار كه خواست اسمي از او برده نشود، درباره اين موضوع مي‌گويد: هزينه خدمات ويژه مربوط به مواردي از قبيل فاكس، ديتا، مكالمه سه نفره، نمايشگر، عدم نمايشگر و محدوديت مكالمه است كه در صورت فعال شدن هر كدام توسط كاربر و استفاده از اين خدمات منظور مي‌شود. اغلب اين خدمات در صورت تقاضاي خود كاربران فعال مي‌شود. در اين بين تنها هزينه‌اي كه از تمام مشتركان دريافت مي‌شود مبلغ مربوط به نمايشگر است و بابت آن در هر قبض هزار تومان منظور شده است. در حقيقت اين مبلغ علاوه بر ترافيك مكالمه‌اي به خاطر ترافيك سيگنالي ايجاد شده توسط هر كاربر دريافت مي‌شود. وقتي هر كاربر از خدمات نمايشگر استفاده مي‌كند شركت مجبور است از كانال‌‌هاي بيشتري براي ارتباط استفاده كند. استفاده از نمايشگر منوط به ايجاد كانال‌هاي سيگنالي است كه بسيار هزينه‌بر هستند.
او معتقد است تمام پارامترهاي تعيين‌كننده نرخ مكالمه در مبلغ نهايي هر صورتحساب دخيل هستند: اگر در كشورهاي ديگر بابت اين خدمات هزينه‌اي دريافت نمي‌شود و يا كاربران سيم‌كارت‌هاي اعتباري تاليا مبلغي براي اين خدمات نمي‌پردازند، در مقابل نرخ مكالمه بيشتري از آنها دريافت مي‌شود.
او درباره استفاده از چند سيم‌كارت توسط يك كاربر مي‌گويد: تا حالا تقاضاي زيادي براي استفاده از اين خدمات نداشته‌ايم اما اين كار از لحاظ فني براي شركت ارتباطات سيار كاملا عملي بوده و اگر تا حالا عملي نشده است تنها به دليل نبودن تقاضاي كافي از طرف كاربران است.
با اين همه ماجراي صورتحساب‌هاي دو ماهه به اين‌جا ختم نمي‌شود. گاهي كابوس اين صورتحساب‌ها در حد همان تصور ترسناك باقي مي‌مانند و اين همان زماني است كه اصلا قبضي به دست‌ كاربر نمي‌رسد.
ازدحام كاربران در دفاتر مشتركين براي گرفتن كپي قبض و البته پرداخت300 تومان در مقابل، گواه خوبي براي اين موضوع است. رسيدن قبض‌هاي اشتباه با مبالغ نادرست هم كه ديگر جاي خود دارند.
اين در حالي است كه آمار نشان مي‌دهند تا ششم فروردين‌ماه امسال 170ميليون SMS فرستاده شده كه از اين تعداد تنها 130ميليون پيام به طور درست فرستاده شده است.
اين تعداد درآمدي در حدود يك‌ميليارد و 800 ميليون تومان براي شركت ارتباطات سيار به همراه خود داشته كه قطعا مي‌توانست بخشي از آن به بهبود نارسايي‌هاي مربوط به شبكه تلفن همراه و كاهش نارضايتي كاربران اختصاص داده شود.
حالا شايد زمان آن باشد كه به داشتن اپراتورهاي ديگر براي قرار گرفتن خدمات بهتر و ارزان‌تر در اختيار كاربران بيشتر فكر كنيم.