4 شهريور 1384 - ایسنا - شركت تحقيقاتى، بازارى گارتنر در آخرين گزارش خود از وضعيت جهانى خريد و فروش تلفن همراه اعلام كرد كه در سه ماهه‌ى دوم سال ‌٢٠٠٥ در مجموع ‌٥/١٩٠ ميليون دستگاه در كل جهان به فروش رسيده است كه نسبت به همين دوره در سال گذشته ‌٦/٢١ درصد رشد داشته است.

به گزارش سرويس بين‌الملل ايسنا، گفتنى است كه در سه ماهه‌ى دوم سال ‌٢٠٠٥، بازار تلفن همراه ركورد قدرتمندى را تجربه كرده است.

لازم به ذكر است كه اين رشد در بازارهاى مختلف متفاوت است به طورى كه رشد خريد و فروش اين محصول در بازارهاى بالغ و رشد يافته‌ى اروپاى غربى و آمريكاى شمالى از مرحله‌ى ابتدايى حركت كرده به طورى كه مدل‌هاى جديد جايگزين نمونه‌هاى قديمى شده است و در بازارهاى نوظهور اين رشد شامل افزايش شمار ارتباطات تلفنى براى كاربران و كاهش متوسط هزينه‌هاى آن بوده است.

طبق جدول ارايه شده از سوى اين شركت از وضعيت شركت‌هاى مطرح جهانى توليد كننده تلفن همراه در اين دوره، نوكيا و موتورولا با سهام ‌٨/٤٩ درصد از خريد و فروش جهانى تلفن همراه جايگاه خود را در بازار در اين ‌٣ ماهه حفظ كرده‌اند. از طرفى با افزايش رقم ‌٣/٢ درصدى به سهام بازار نوكيا در ‌٣ ماهه‌ى دوم سال جارى كل سهام اين شركت به ‌٥/٣١ درصد رسيده است. اين شركت همچنين جايگاه اول خود را در آمريكاى لاتين دوباره به دست آورده و در آمريكاى لاتين با راه‌اندازى موفق سرويس Virgin Mobile به جايگاه سوم رسيده است.

از سوى ديگر شركت موتورولا بعنوان دومين فروشنده‌ى برتر در اروپاى غربى شناخته شده است كه در مقايسه با همين دوره در سال گذشته كه مقام پنجم را در اين بازار داشته، رشد قابل ملاحظه‌اى داشته است.

مديرآمريكاى شمالى نيز گغت: اين شركت با رساندن سهام خود به ‌٥/٣٣ درصد اولين فروشنده‌ى بازار محسوب مى‌شود و در آمريكاى لاتين نيز با سهام ‌٩/٣١ درصد جايگاه دوم را در منطقه به خود اختصاص داده است.

طبق جدول ارايه شده از سوى گارتنر در اين مبحث،‌پس از دو شركت نامبرده، شركت‌هاى سامسونگ، ال جى، سونى اريكسون و زيمنس به ترتيب با برخوردارى از سهام ‌٨/١٢ درصد، ‌٥/٦ درصد، ‌٢/٦ درصد و ‌٧/٤ درصد در اين ‌٣ ماهه در رديف سوم تا ششم اين طبقه‌بندى قرار مى‌گيرند. و ‌٠/٢٠ درصد سهام باقى مانده نيز مربوط به باقى شركت‌هايى است كه در اين زمينه فعاليت مى‌كنند.

لازم به ذكر است كه در اروپاى غربى، فروش تلفن همراه به ‌٤/٣٧ ميليون دستگاه رسيده كه نسبت به همين دوره در سال گذشته ‌٩/٩ درصد افزايش داشته است.

بررسى‌ها نشان مى‌دهد كه به علت فقدان تمايل كاربران به استفاده از سرويس‌هاى نسل سوم، رشد صادرات اين سرويس‌ها و خدمات در اين مدت روند كندى داشته است.

از طرفى فروش اين محصول به طور مشترك در منطقه‌ى اروپاى شرقى، خاورميانه و آفريقا ‌٣٧ درصد رشد داشته است كه به فروش ‌٦/٣٣ ميليون گوشى تلفن رسيده است.

در اين گزارش همچنين آمده است كه بازارهاى اين محصول در كشورهاى روسيه، لهستان، اكراين، تركيه و نيجريه در مجموع مشتركان بيشترى را جذب كرده و رشد كلى داشته است.

همچنين فروش اين محصول در منطقه‌ى آسيا - اقيانوسيه نيز به استثناى ژاپن نسبت به همين دوره در سال قبل ‌٥/٢٧ درصد بيشتر شده است.