اشاره :
در اين بخش به چند سؤال مهم و اساسي كه براي بسياري از استفاده‌كنندگان كاربران و تلفن همراه و ‌‌PDA پيش مي‌آيد، جواب مي‌دهيم. با اين اميد كه بتوانيم با ادامه اين مسير جوابگوي سؤالات شما باشيم.


§ دستگاه تلفن به‌طور خودبه‌خود و ناگهاني خاموش مي‌شود؟

علت اين عيب در نتيجه نرسيدن برق به مدارهاي تلفن حاصل مي‌شود و مشكل از يكي از اجزاي تلفن، باتري يا شارژر مي‌باشد. قبل از اين‌كه تلفن را به مركز گارانتي ببريد، موارد ذيل را بررسي كنيد.

1 - باتري تلفن را به‌طور كامل و طبق دستور دفترچه راهنما شارژ نماييد. اكثر گوشي‌ها، براي بار اول شارژ به زماني در حدود 8 تا 14‌ساعت، نياز دارند تا عمر باتري و كاركرد آن تضمين شود و در دفعات بعد، بسته به مدل و مقدار خالي بودن باتري عمل شارژ 1 تا 4 ساعت، زمان مي‌برد.

2 - باتري را خارج و دوباره سوار نماييد و دقت كنيد كه به درستي در محل خود قرار گرفته و اتصالات و جهت آن صحيح باشد.

3 - شارژر را بررسي نماييد و دقت كنيد كه مدل آن با دستگاه تلفن منطبق باشد. صحت شارژر را با شارژ گوشي توسط شارژر مشابه كه مي‌توانيد در مراكز فروش و نگهداري تلفن همراه بيابيد، امتحان كنيد. در صورت شارژ تلفن به وسيله شارژر مشابه، مشكل از شارژر است. در صورت عدم رفع مشكل يا ناتواني در تست، گوشي را به مركز خدمات پس از فروش ببريد.

§ دستگاه تلفن همراه، روشن نمي‌شود؟

در اولين قدم، گوشي را به شارژر متصل نماييد و آن را به برق وصل كنيد. چند دقيقه صبر كنيد و پس از چندي، دوباره گوشي را روشن كنيد. اين مشكل مي‌تواند به علت تخليه كامل باتري دستگاه اتفاق بيفتد. در صورت عدم رفع مشكل، موارد گفته شده براي سؤال قبل را ملاحظه كنيد و باتري و شارژر را بررسي نماييد. به باتري تا شارژ كامل فرصت دهيد. زيرا بعضي اوقات علامت مقدار باتري نشان‌دهنده شارژ باتري نيست. در صورت عدم رفع مشكل، گوشي را به مركز خدمات پس از فروش بفرستيد.

§ باتري گوشي به سرعت خالي مي‌كند و هميشه اعلام مي‌كند كه در حالت‌ low است؟

اين مشكل نيز با سه عضو اصلي دستگاه يعني باتري، شارژر و خود گوشي ارتباط دارد. در ابتدا بايد به مدت عمر گوشي توجه كرد. در صورتي كه مدتي طولاني از عمر دستگاه و باتري مي‌گذرد (البته اين مدت مي‌تواند از يك تا پنج سال متغيير باشد) وقت آن فرا رسيده است كه به فكر خريد يك باتري نو براي گوشي خود باشيد. البته ابتدا بايد از سلامت شارژر خود مطمئن شويد و در صورت اطمنيان از سلامت شارژر، به فكر خريد باتري، البته از نوع اصل، باشيد.

در صورتي كه گوشي را به تازگي خريده‌ايد، بررسي كنيد كه از باتري اصل و شارژر مرتبط استفاده مي‌كنيد يا خير. معمولاً شركت‌هاي سازنده، براي اطمينان از اصل‌بودن قطعه‌اي مثل باتري، روش‌هايي را در نظر گرفته‌اند. به‌طور مثال نوكيا هولوگرام خامي را بر روي باتري قرار داده و شماره‌اي بر روي آن نصب كرده كه با مراجعه به سايت اين شركت و وارد كردن عدد، مي‌توانيد از اصل بودن باتري مطمئن شويد.

§ صداي تماس‌ها بسيار بد و مغشوش بوده يا قطع مي‌شود؟

قطع تماس يا كيفيت پايين صدا، نتيجه قدرت پايين سيگنال يا وقفه‌هايي است كه در پوشش شبكه وجود دارد. قدرت پايين سيگنال از دو جهت ايجاد مي‌شود كه قسمت عمده آن مربوط به شركت سرويس‌دهنده و پوشش آنتن‌ها است و قسمت دوم نيز به گوشي مربوط مي‌شود، كه عواملي مانند طرز گرفتن گوشي در دست نيز در آن دخيل مي‌باشند.

گوشي‌هاي تلفن همراه يا داراي آنتن خارجي هستند كه به صورت برآمدگي كوچكي در بالاي تلفن مشهود است، يا آنتن در داخل بدنه گوشي جاسازي شده است در هر دو حالت، بايد توجه داشت كه آنتن يا يك‌ششم فوقاني گوشي توسط دست پوشيده نشود. معمولاً طرزِ صحيح گرفتن گوشي در دفترچه راهنما ذكر شده است. بر روي صفحه نمايش يك نمايشگر، مقدار قدرت سيگنال دريافتي را نشان مي‌دهد.

براي افزايش قدرت سيگنال دريافتي، گوشي خود را مقداري جابه‌جا كنيد و يا محل خود را تغيير داده و در صورتي كه داخل يك ساختمان هستيد، به سمت پنجره حركت كنيد. در صورتي كه در يك منطقه خاص به‌طور مرتب اين مشكل را داريد، اين مسئله به پوشش شبكه مربوط است و اطلاعات تكميلي را بايد از سرويس‌دهنده خود بخواهيد.

§ تلفن زنگ نمي‌زند؟

مطمئن شويد كه تلفن روشن است و قدرت سيگنال آن كافي مي‌باشد. در بعضي مدل‌ها، در صورتي كه ‌Headset به گوشي متصل باشد، صداي زنگ از بلندگو پخش نشده و فقط از طريق ‌Headset شنيده مي‌شود. ‌‌Headset را جدا كرده و دستگاه تلفن را مجدداً تست كنيد تا ببينيد مشكل حل شده است يا نه؟

در صورتي كه دستگاه در حالت‌هاي ‌Silent،Flight ،Online و يا Meeting تنظيم شده باشد، زنگ نمي‌زند. دستگاه را در حال General يا Normal قرار داده و مجدداً بررسي نماييد.

بررسي كنيد كه زنگ دستگاه، فعال و تنظيم باشد. همچنين حجم صداي آن نيز خيلي كم نباشد. چگونگي تنظيم حجم صدا در دفترچه راهنماي گوشي موجود است. اگر سيستم جابه‌جايي تماس دستگاه فعال باشد، تماس‌هاي شما به‌طور مستقيم به صندوق صوتي يا به شماره‌اي ديگر وصل مي‌شود. براي قطع اين سرويس، به دفترچه راهنماي گوشي و سرويس‌دهنده خود مراجعه كنيد. البته آسيب گوشي و قطع بلندگو نيز مي‌تواند باعث زنگ نزدن تلفن شما بشود.

§ چگونه مي‌توان نرم‌افزار دستگاه تلفن خود را بروزرساني نمود؟

نرم‌افزار اصلي دستگاه تلفن يا ‌Firmware يك نرم‌افزار نوشته شده و آماده توسط شركت سازنده گوشي است كه در درون دستگاه نصب شده است. گاهي شركت‌هاي سازنده به خاطر مشكلات و يا هماهنگي با تجهيزات اضافي، مانند ارتباط ‌‌Bluetooth اين نرم‌افزار را بروزرساني كرده و بر روي سايت قرارمي‌دهند. در صورتي كه اشكالات گوشي مربوط به اين نرم‌افزار باشد، مراكز خدمات پس از فروش نسبت به اين تغيير وتصحيح اقدام مي‌كنند و البته بايد توجه داشت كه اين كار خارج از توانايي افراد عادي است و نياز به تخصص دارد تا باعث خرابي و عدم كاركرد گوشي نشود.

shabakeh-mag.com
p30world.com